جاري تحميل ... أحلامك هي حياتك

إعلان الرئيسية

أخبار عاجلة

إعلان في أعلي التدوينة

الحسدالعين

انتبه واحترس: علامات إن ظهرت عليك فأنت محسود، فسارع بهذا العلاج


انتبه واحترس: علامات إن ظهرت عليك فأنت محسود، فسارع بهذا العلاج



العين والحسد

أمارات وعلامات العين والحسد التي يعاني منها أغلب الناس 
ولا يعرفون أنها علامة من علامات الحسد والعين...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،،

أهلا بكم،،،

هل تعلم أخي وأختي بارك الله فيكم، أن المشاكل والعكوسات التي تحصل معاك في حياتك ممكن تكون بسبب العين والحسد، ومن ذلك تعطيل الزواج وهو عامل من عوامل العين والحسد، والخلافات اللي بينك وبين زوجك ربما تكون بسبب أن حد حسدك على الحياة الزوجية السعيدة التي تعيشين فيها. 

علامات ودلالات العين والحسد

للعين والحسد علامات، العلامات دي ممكن تكون موجودة في الجسم نفسه وخاصة بالشخص ذاته، وممكن تكون موجودة في المجتمع، ومتعلقة بالآخرين من حوله. 
لذا لابد من التركيز لمعرفة العلامات الموجودة في الجسد، والعلامات الموجودة في المجتمع، وآيه هي المشاكل والعكوسات التي ممكن تحصل معاك بسبب العين والحسد. 

أولاً: شحوب الوجه والاجهاد

أول حاجة أخي أختي الكريمة أنك ممكن تكون مصاحب شخص ما أو أنتي مصاحبة بنت، البنت دي يكون عندها شحوب في الوجه، لون وشها دي يكون متغير بعد ما كان بشوش ومبتسم ومنور وكان دائما بيضحك، بعدين نشوف حصل تغيير، وشها حصل له شحوب ولونه اسمر، وأصبح فيه هالات سوداء  تحت العنين، ودي شهادة على الحسد، فأنت تسأليها عن سبب التغيير ده، هل لا تنام وقت كافي، أو مجهدة من شيء معين، تقولك لا بنام وغير مجهدة، تقوليها أمال آيه الاسمرار اللي تحت عينيك ده، وآيه الشحوب اللي في وجهك دي، تقولك معرفش، ودي علامة من علامات العين والحسد. 

ثانياً: ضيق بالصدر

بالإضافة إلى وجود كتمة بالصدر، ممكن تكون قاعد مع أصحابك أو قاعد زوجتك أو قاعد في بيتك وسط أولادك، أو أنتي كذلك تكوني قاعدة زي ماقلت سابقا، وأنت قاعد تبص تلاقي فيه كتمة جت على صدرك، تحس أن الروح بتطلع وبتصعد لخالقها، وتكون دائما مكتئبة.

والمشكلة مش في كده فقط، المشكلة أن أثناء كتمة الصدر دي بيبقى فيه حزن شديد جداً، كأن حد عزيز عليك افتكرتيه أو كأن افتقدت شئ عزيز عليك، وكتمة الصدر دي غالبا ما بتجي بين المغرب والعشاء، أو بتجي قبل المغرب أو بتجي في فترات متباعدة حسب كل شخص. هذه علامة من علامات العين والحسد.

ثالثاً: عدم الاستجابة لعلاج الطبيب

فضلاً عما سبق، ممكن والدك بيشتكي مثلاً من آلام في الركب والمفاصل، فتأخذ الوالد وتذهب للطبيب، يعطيك العلاج، تجي تستخدم العلاج  مفيش أي نتيجة نهائية، مع أن العلاج ده بيجيب نتائج مذهلة مع ناس ثانية كثيرة. إذن فين المشكلة. هي العين والحسد. 

بالمثل لو فيه حبوب موجودة في وجهك أو في أي مكان من جسمك، والحبوب دي بتأخذي لها علاج مرة واثنين وثلاثة وأربعة، لكن مفيش تغيير لها، هي هي. تفضلي سنوات تعلاجي فيها ومفيش تحسن نهائي.  ودي برضه علامة من علامات العين والحسد، لذا لازم تركز فيها. 


أعراض العين والحسد

رابعاً: شرود الذهن والنسيان

ثم هناك مشكلة شرود الذهن اللي بتكون فيها، يعني دائما بتحس وأنت قاعد أن عقلك مش موجود، يجي صاحبك يكلمك، أيه رأيك في الكلام ده .... تقوله..  هه. أيضاً النسيان، تبقى ماشي في طريق تبقى مش عارف أنت رايح فين، ولا آيه اللي أنت عايز تجيبه. 

خامساً: ألم خلف وأسفل الرأس

ثم أضف لذلك كله، دائما بيكون فيه آلم في المنطقة خلف الرأس، الألم ده بيكون فظيع قوي، وصداع مهول جداً. ده كله بسبب آيه... بسبب العين والحسد. 

سادساً: برودة الأطراف وتخديرها

ومن ضمن العلامات أنك تبص تلاقي أن يدك في أطرافها خدر وبرود، يعني تحس كده أنك أنت مش قادر تمسك الحاجة وتبص تلاقي أن فيه تعرق دائما، بالإضافة إلى أنك ممكن تكون جالس على كرسي أو في مكان معين، تمام، تحس أن فيه صهد جاي على جسمك، صهد فظيع، وخنقة ودي أهم شيء في النقاط التي تم ذكرها. 

نهيك أيضا عن أنك وأنت ماشي على رجيك تحس أن فيه وخز تحت الأقدام، أو فيه تنميل في أقدامك، أو أنك مش قادر تمشي، بتأخذ الخطوة بتاعتك بس بتأخذي بصعوبة شديدة جداً، كل دي علامات من علامات العين والحسد. 

سابعاً: فقدان الشهية للأكل والشرب

وعايزك برضه تركز في نقطة مهمة جداً. أحياناً تبص تلاقي دائما عندك، يعني سبحان الله لوع، يعني نفسك مسدودة، والشهية مسدودة، مش عايز تأكل ولا تشرب، تحس دائما بخنقة ولوع وتحس دائما أنك دائما عايز ترجع، وعندك فقدان للشهية، وتبص تلاقي فيه فقدان للوزن بصورة غير طبيعة. أيضا ده من ضمن علامات العين والحسد.

وطبعا العلامات دي تختص بجسمك، نهيك أيضا عن الصداع اللي بيجيلك على فترات متباعدة، العلامات دي كلها علامات خاصة بالجسد. 

ثامناً: تقلب المزاج 

أما العلامات الخاصة بالأخرين، فمنها على سبيل المثال، علاقتك مع زوجتك عاملة إزاي؟ تقلب المزاج، أحياناً تلاقي زوجي عايز يشيلك من على الأرض شيل، عايز يحطك فوق رأسه، فرحان بيكي جداً وسعيد، ودائما بيقولك كلام حلو، وفجأة كده، تبصي تلاقيه مش طيقك ولا متقبل منك كلمة واحدة. ومخنوق، ويسبلك البيت ويخرج لمدة ثلاث أو أربع ساعات، ثم يرجع كما كان إلى عادته الأصلية، يعني كويس معاكي ومحترم ومفيش أي حاجة، يعني تقلب المزاج.

تقلب المزاج أيضا عند الزوجة، تلاقيها شوية فرحانة ومعيشة زوجها في سعادة وحياة هنية، وشوية منكدة علىه ومطلعة عينه وعين اللي جابوه. يابنت الحلال أثبتي على طريقة، هو أنت شوية كده، وشوية كده.  

في الحقيقة الحال ده مش بأيدها، تقلبات المزاج دي بتكون بسبب العين أو تكون بسبب الحسد. والإنسان اللي دائما متقلب المزاج أعرف أنه مصاب بعين شديدة جداً، فلازم أنك تصبر عليه. 


علاج الحسد والعين

تاسعاً: الخوف من الآخرين وخاصة المقربين

الإنسان اللي بيكون محسود دائما بيكون عنده خوف من المجتمع، خوف من الأخرين، خوف من الزوجة، أنها ممكن تخونه، أو لا تحبه، أو سبحان الله تبقى مش خايفة على مصلحته، خوف أيضا من الأهل أنهم لا يحبونه، وأنهم بيفضلوا أخوانه عليه، دائما الإنسان اللي محسود بيصل إليه الإحساس والشعور دي. ودائما بيحس أن أصدقائه وأصحابه مصحبينه  علشان خاطر مصلحة أو علشان حاجة معينة، أو علشان يستفيدوا منه بشيء،  لذا تجده دائماً سبحان الله يميل للعزلة. 

عاشراً: ضيق التنفس والاختناق

فالعيون من خطورتها أنك ممكن مثلاً، تكون إنسان بيشتغل مدرس، أو دكتور في جامعة يعطي محاضرات، فيجي يخش القاعة اللي هيعطي فيها محاضرة، يلاقي نفسه بيروح، وهو بيقول المحاضرة ويحس أن روحه بتطلع منه، خلاص... كأنه بيحتضر. آيه المسألة، آيه المشكلة، أنا لم أكن كده..... ده كله بسبب العين والحسد. العين والحسد ممكن يوصل بهم الأمر أنهم  يقتلوا ناس.

مثال آخر، واحدة مثلاً تروح عرس أو حفلة زواج، راحة كويسة، مفيش أي مشكلة نهائياً، ومجرد تخش العرس ده أو الحفلة، تبص تلاقي أن جسمها مش طايقاه، ونفسها خلاص انسحبت منها، يعني هتموت، فتخرج، مجرد ما تخرج من العرس، تبص تلاقي أن جسمها لمدة يوم أو يومين وخف خلاص. لذا أنتي لما تجي تخشي أي عرس أو تحضر مناسبة  لازم تقرأي الأذكار بتاعتك كويس، وحاولي أنك تحصني نفسك تحصين شديد. وحاولي وأنت داخلة العرس تقولي .. أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق. 

حادي عشر: وقف الحال وفقدان النعم

ثم أضف لذلك.. طفل ممكن يكون نابغة يعني الولد فذ في الدراسة، وفي المذاكرة وبيطلع من الأوائل، فتفاجأ أن الطفل ده اللي كان من الأوائل مستواه اتغير نهائياً، انقلب حاله، لا حابب أن هو يدرس، ولا يذاكر، ولا يطالع في كتاب، أصبح بعد أن كان بيطلع من الأوائل صار متأخر جدا في التعليم، كله كده سيدي الكريم، بسبب العين والحسد. العين والحسد هما اللي خلوا مستوى التعليم عنده في حالة تدني وتأخر. 

وعايز أعرفك أن الحسد ده هو تمني زوال نعمة الغير. ربنا سبحانه وتعالي بيقول في كتابه العزيز.. أم يحسدون الناس على ما أتاهم الله من فضله، فقد أتينا آل إبراهيم الكتاب والحكمة والنبوة وأتيناهم ملكا عظيما.. صدق الله العظيم. فالحسد ده هو أنك تتمنى زوال نعمة الغير. 


أقسام وأنواع الحسد عند العلماء


والعلماء قالوا أن الحسد على أقسام. 
فمنهم من قسمه إلى نوعين: فهو إما تمني زوال نعمة الغير، وهوالمنهي عنه شرعاً. وإما الغبطة وهو تمنى النعمة دون أن تزول عن الآخرين.

ومنهم من قسمه إلى ثلاثة أنواع: الأول: حسد يخفيه عن أخيه ولا يترتب عليه سوء أو أذى ولا يقابل أخاه إلا بما يحب الله منه. والثاني: تمني عدم وجود النعمة عند أخيه من الأساس بل يبقى بفقره وضعفه وقلة دينه. والثالث: الغبطة أي تمني أن يكون له من النعم مثل المحسود عليها.

ومنهم من قسمه إلى أربعة أقسام: الأول: تمني زوال النعمة حتى ولو لم تنتقل إليه، وهو أشد الحسد خبثاً وضرراً. والثاني: تمني زوال النعمة من لأخيه لأنه يريدها لنفسه. الثالث: أن الشخص يتمنى نعمة مثل التي عند أخيه فإن عجز أن يصل لها أحب أن تزول عنه كي لا يظل التفاوت والتباين بينهما ظاهرا. والنوع الرابع: أن يتمنى المرء نعمة مثل التي عند أخيه فإن لم ينالها، فإنه لا يحب زوالها من عند أخيه، وهذا هو الجائز شرعا.



ومثال ذلك: عندما نرى أن فيه شخص عنده سيارة وبيت فأتمنى أن النعم دي،  تزول نهائيا ومش عايزها أنا. ودائما الإنسان الحاسد ربنا سبحانه وتعالى، لا يوفقه في حاجة.
وكذلك واحدة سعيدة في حياتها الزوجية، وتجي واحدة تحسدها على حياتها الزوجية دي وتتمنى أن النعمة تزول من عندها، وتروح لها هي. وده قسم ثاني من أنواع الحسد. 

وفيه أيضا كمان قسم ثالث: أن مثلا يكون شخص عنده عربية وعنده أولاد وزوجة وتجارة وبيت جميل، فالشخص يتمنى أن يكون عنده الأشياء دي علشان يكون متساوي معاه، يعني مثلا واحد مدير شركة يجي زميله يتمنى أن يكون مدير شركة زيه، ولو لم يصل لنفس المنصب اللي هو يكون متساوي فيه مع صاحبه، يتمنى أن النعمة دي تزول من عنده هو كمان، يعني عايزك تبقي زيه ومش أحسن منه نهائيا. 

والنوع الأخير من أنواع الحسد، وهو الغبطة يعني مثلا واحد صوته جميل في القرآن أو يكون موفق في حياته المهنية والعملية، فيتمنى صاحبه أن يكون زيه، بس النعمة تفضل عند صاحبه ولا تزول من عنده. لذلك النبي صلى الله عليه وسلم يقول: لا حسد إلا في اثنتان: رجل آتاه الله القرآن فهو يتلوه آناء الليل وآناء النهار، فيقول فيسمعه جاره، فيقول: ليتني عندي مثل ما عنده فعملت مثل ما يعمل. ورجل آتاه الله المال فأهلكه في سبيل الله، فيقول رجل: ليتني عندي مثل ما عنده فأهلكه في سبيل الله وأعمل مثل ما يعمل.. أو كما قال الرسول صلى الله عليه وسلم. فالغبطة يعني مش من الحسد.


العين حاسدة وقاتلة

أما العين وما أدراك ما العين، ممكن تكون قاتلة، العين دي يعني سبحان الله، فيه عين تسمي عين معجبة، العين المعجبة دي، أنك تعجب بشيء موجود مع شخص معين، فتتمنى يكون عندها الشيء ده، تمام، أو أنك أنت مثلا تعجب بجمال بنت معينة، ولا تسمي الله عز وجل، فيتشوه جمالها، ممكن تعجبي بشعر صاحبتك أو صديقتك، ولا تذكري الله عز وجل، فالشعر بتاع صاحبتك يتساقط أو يقع أو يحصل فيه مشكلة بدون ما يلمسه أي شخص.

لذلك سبحان الله، النبي صلى الله عليه وسلم يقول: اذا رأي أحدكم ما يعجبه في نفسه أو ماله أو ولده أو أخيه فليبارك له، فإن العين حق. العين حق، العين سبحان الله ممكن تكون أيضاً حاسدة، يعني أتمنى أن النعم اللي عندك دي كلها تزول، وممكن تكون العين قاتلة، وتسمى العين السمية، وأنت ممكن تكون حصل لك مواقف من دي، أو سمعت قصص من دي كثير، يعني الشخص يبص بعينه على حاجة فتقع، يبص على الإنسان نفسه فيموت، يبص بعينه للسيارة فتبص تلاقي السيارة وقفت أو عملت حادثة ولم تعد تصلح. 

وممكن العين تظل ملازمة شيء أو شخص معين، يعني مثلاً تظل العين ملازمة سيارة، فكل شوية عند ميكانيكي، أو عند السمكري، أو عطل في المكان الفلاني، علشان كده من الأفضل أن ترتاح وتخلص منها وتبيعها. أو تظل العين ملازمة لبس معين، فكل ما تيجي تلبسيه تحسي أنك هتموتي، فلا تلبسيه ثاني. 

ويا جماعة الخير العين والحسد من الأشياء التي ذكرت في القرآن وذكرت في السنة النبوية المطهرة، وأغلب أهل المقابر بسبب صرعة، موتة بسبب العين، ولو سبق القدر شيء لسبقته العين. دي أعراض قليلة جداً من أعراض العين والحسد.

فلو تعرف أخي الكريم وأختي الكريمة، أي عارض من أعراض العين والحسد أنت عانيت منه قبل كده،  وتخلصت منه بطريقة معينة، ياريت تضع تعليق أسف الموضوع علشان الكل يستفيد منه، فالدال على الخير كفاعله  ربما أنك  تكون سبب في أنقاذ شخص تعرض  لعين أو حسد.

أدام الله عليكم نعمه، وحفظها من الزوال، وبارك في أبدانكم وأرواحكم وكل غال عليكم وحفظكم من كل شر،،،    

الوسوم:

هناك تعليق واحد:

  1. الحل ايه انا بشغل القران باستمرار وبنصلى كلنا وحتى البخور بس معظم الأعراض ده عندى وعند ابنى نعمل ايه

    ردحذف

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *